2020-ett år att minnas.

22 december 2020.

Jag kommer med några rader försöka sammanfatta vårt 2020, ett år av gråt, men också av en del utmaningar och skratt.

 

Jag kommer med några rader försöka sammanfatta vårt 2020, ett år av gråt, men också av en del utmaningar och skratt. Men först till lite fakta.

  • Vi har minskat omsättningen med 84 % mot 2019
  • Vi har gått från 9 till 4 anställda
  • Vi kommer att göra ett resultat på ungefär – 850 000 SEK

För att kunna behålla några i personalen så har vi försökt vara kreativa och hitta andra intäktsmöjligheter för att kunna rädda kvar kompetensen bolaget, bland annat har vi (läs främst Thomas Wickman) installerat solpaneler på tak runt om på Gotland. Vi (läs Mårten Britse) har sålt ekonomitjänster till en redovisningsbyrå för att hitta intäkter för att behålla kompetensen även om både dessa branscher ligger väldigt långt ifrån vår ordinarie verksamhet.

Vi har under året också startat igång ett nytt bolag, www.lifeoutdoor.se som skapar, säljer och levererar outdoor-aktiviteter utomhus på Gotland och Öland och det är fantastiskt roligt att från det att vi drog igång med projektet på ritbordet i början av april kunde börja sälja vandringsresor, padelresor, golfresor, cykelresor mot privatpersoner kring midsommar.  Detta togs emot väldigt bra och låg bra i tiden med tanke på reseförbudet som upphörde i mitten av juni. Nu har vi skapat ytterligare ett ben att stå på in i framtiden vilket vi aldrig haft tid för ett normalt år, så tack Corona!

En extra rolig sak med Life Outdoor var att vi tillsammans med Peak Perspective, ett utbildningsföretag från Tyskland, skapade en vandringsresa där vi kombinerade den oslagbara Gotländska kusten med coaching och personlig utveckling. Vi fyllde vandringen med näringslivstoppar från runtom Europa och de flög in från både Tyskland, Belgien, Schweiz och Nederländerna.  Det blev en sådan succé, så vi planerar redan 3 sådan resor nästa år, är ni intresserade? Kika gärna in på https://lifeoutdoor.se/project/vandring-reflektion/

Vi har under året kunna ta del av de stöd som staten bidragit med, allt från omställningsstöd till korttidspermittering och detta har hjälpt oss på många sätt även om vi som företagare faktiskt betalar mer per arbetat timme när vi använder korttidspermitteringen än vad vi gjorde innan vilket är oerhört märkligt, jag har tagit upp det tidigare i bloggen så nog om detta.

Det har också förekommit vissa regionala stöd där både Hansa Event och Life Outdoor tagit del av medel för att utveckla nya tjänster och produkter, inga jättesummor, men oavsett något vi är tacksamma för. Det finns dock en viss ironi att de regionala medel som de olika branschorganisationerna på Gotland tagit del av från Region Gotland gjort att Donnerska Huset aldrig någonsin har haft så många olika projektanställda för att driva diverse olika projekt framåt. I den största kris i modern tid för besöksnäringen Gotland så anställs det personer för att intervjua oss företagare om hur vi upplevt krisen, men problemet är att de rena pengar vi skulle behöva för att stå oss starka framåt har man redan gjort av med på att anställa projektledare som ska intervjua oss. Jag är fullständigt medveten om att Region Gotland inte får lov att dela ut direkta stöd till företag, men utan att veta alla detaljer så borde pengarna kunde användas bättre än vad de görs idag.

Jag kan inte bara klaga utan vill komma med ett konkret förslag. Under våren/försommaren fick vi söka medel för att utveckla en idé hos idékontoret. Vi sökte bland annat för Life Outdoor och fick oss 20 000:- tilldelade (vi har satsat cirka 500 000:- ur egen ficka). Efter detta så skulle ju självklart en ordentligt uppföljning gjorts på de idéer som tilldelades medel för och kunnat ansöka om ännu mer medel för att försätta utveckla idén. I vårt fall med Life Outdoor så har vi köpt in varor och tjänster från andra gotländska företag under pandemin för omkring 280 000:- inga gigantiska summor, men det är i vart fall ett utfall som jag tror Regionen önskade med att tilldela medlen till branschorganisationerna. Nu har jag sett att det verkar vara på gång med ytterligare medel till idékontoret, men för min del är det glasklart, utveckling ska ligga ute hos företagen för det där affärerna görs och inte hos en branschorganisation där idéerna dör när finansieringen tar slut.

Det är ofrånkomligt att inte nämna framtiden i en sådan här krönika.  Våren och sommaren 2021 är förstås till stora delar helt körda för oss i vår ursprungliga verksamhet, Hansa Event. Däremot hoppas vi att det sakteligen ska börja ta fart under hösten 2021 för att börja återhämta oss på allvar 2022. Vi som företag klarar av ytterligare ett år som det här, men börjar vi inte återhämta oss under 2022 så tror jag det är fler företag än oss som får fundera på vilka andra kvaliteter det är dags att plocka fram.

Vi är också smärtsamt medvetna om att vår bransch är den som tar stryk först och också den som återhämtar sig långsammast, det är helt enkelt den verklighet vi lever i. Men att vår bransch till stora delar kommer att komma tillbaka är i alla fall vi övertygade om. I och med den snabba omställningen till digitaliserade möten så kommer med all sannolikhet affärsresandet ha en tuff framtid, men ju mer folk kommer att arbeta hemma, ju mer kommer behovet av att mötas hela företaget eller vissa avdelningar någon gång per år att öka.

Nu använder vi jul-ledigheten för andas, njuta och ladda batterierna för att gå in i 2021 med att utveckla vår verksamhet ytterligare så att vi står redo när det vänder – för det kommer det att göra!

God jul och gott nytt år!

Mattias Thunholm, VD Hansa Event

Senaste inläggen.

15 månader med en pandemi

15 månader med pandemi. 15 juli 2021. Den 3 april 2020 så skrev jag mitt första blogginlägg som berörde Covid-19. Även om vi då var naiva att tro att Pandemin skulle vara kortvarig och kanske blåst över till hösten så vågade vi aldrig ens tänka tanken på att det...

läs mer

Det går bra nu…typ

Det går bra nu...typ. 31 augusti 2020. Det går bra nu…trots omvärlden så har vi anställt…igen.  Det går bra nu…trots omvärlden så har vi anställt…igen. Eller så bra som det kan gå. Att omsättningen 2019 var och naggade på 20 miljoner till att detta år som såg så...

läs mer

Slarva inte bort en ordentlig kris

Slarva inte bort en ordentlig kris. 26 juni 2020. Sedan den 3:e april då jag skrev mitt senaste inlägg har det hänt både väldigt mycket och ingenting alls. Då, i april trodde vi ännu på en relativt okej konferenshöst, när vi nu tittar fram ett par månader och...

läs mer

Tips på 5 aktiviteter…

Tips på 5 aktiviteter till er sommar-kick off. 24 maj 2020. Sommarens semesterveckor är snart här och många är vi nog som längtat efter att få samla gänget för en rolig aktivitet innan man för några veckor skiljs åt.  Havsöring är ett av Gotlands bästa naturäventyr...

läs mer

Kontakta oss.

9 + 5 =