Slarva inte bort en ordentlig kris

26 juni, 2020

Sedan den 3:e april då jag skrev mitt senaste inlägg har det hänt både väldigt mycket och ingenting alls. Då, i april trodde vi ännu på en relativt okej konferenshöst, när vi nu tittar fram ett par månader och samtidigt ser det som händer omkring oss just nu så kommer vi troligen få möjligheten att genomföra en del mindre uppdrag, men att tro att konferenserna drar igång som vanligt den 1 september är att lura sig själv. Istället har vi ställt in siktet på våren 2021 och allt som sker innan dess blir bara bonus.

Under den här tiden så har vi funderat kring hur framtiden ser ut för vår bransch, vi är kanske enögda, men tror att behovet av att mötas kommer att vara stort även i framtiden, dock kanske på ett lite annorlunda sätt. Det finns en stor risk att det vanliga affärsresandet kommer att minska efter den vana som uppstått kring digitala möteslösningar efter Corona. Vi tror att många företag tycker det är onödigt att deras anställda ska flyga 45 minuter för ett 2-timmarsmöte för att sedan resa tillbaka på eftermiddagen.

Däremot tror vi att behovet att mötas hela företaget kommer att bestå, kanske till och med öka. I och med Corona har vi fått en ordentlig lektion i att jobba hemifrån och då kommer också den möjligheten att finnas i större utsträckning även framöver och då ökar behovet av att ses fysisk några gånger per år för att inte tappa kontakten med kollegorna.

Vi har hittills tagit oss igenom denna kris på ett bra sätt, det är klart att vi har det tufft när vi räknar med att tappa 90 % av vår budgeterade omsättning under 2020, dvs cirka 18 miljoner, konstigt vore nog annars. Vi har minskat vår stab från 9 till 5 personer och vi har påbörjat en rad nya projekt för att kunna behålla delar av vår personal och för att ha fler ben att stå på i framtiden.

Självklart har vi haft hjälp av de stödåtgärder som staten satt in, framförallt arbetsgivaravgiften, men också permitteringsstödet. Permitteringsstödet har varit till  hjälp med minskade lönekostnader, men det hade varit till ännu större hjälp om vi hade fått lov att nyttja personalen i större utsträckning samtidigt som lönen hade täckts av staten. På det sättet hade vi kunnat stå ännu mer förberedda när allt väl vänder och på det sättet kunnat skapa ännu mer affärer och därmed hade det också varit bättre för samhället. Nu har vi betalat mer för varje arbetat timme än vad vi gjort tidigare vilket blir galet.

Vi bestämde oss tidigt efter vår ”sorgetid” för att passa på att nyttja tiden som vi plötsligt fick över till de projekt som vi länge gått och tänkt på och som vi velat förverkliga, men som det inte har funnits tid till. Detta har inneburit att vi aldrig har jobbat så mycket (enligt permitteringarnas alla regler), men haft så få intäkter.

Det är framförallt två projekt som kommit igång och det ena är ”Hansa Fastighet & service” som Thomas Wickman ansvarar för. Vi hade inte en aning om vart detta skulle leda efter att att vi lade upp ett inlägg på Facebook om att vi hjälper till med gräsklippning, stubbfräsning, häckklippning mm. Glädjande så togs detta emot väl och vi har i princip jobbat en motsvarande heltid sedan i mitten av maj med att ta bort stubbar, sätta solpaneler på tak, gjuta socklar och klippt en och annan gräsmatta.

Det andra är vårt outdoor-projekt som egentligen startades i höstas då min kära mor kom hem efter en vandring vid jämtlandstriangeln och frågade varför det inte finns något liknande på Gotland. Ur detta skapades något som vi har valt att kalla Life Outdoor AB, som skapar och säljer upplevelser utomhus för privatpersoner på Öland och Gotland. Just nu säljer vi upplevelser inom vandring, cykel, golf, kustfiske och padel. Det har har varit tidskrävande att skapa rutter och paket där våra gäster verkligen ska få ut det mesta och bästa, oavsett vilken upplevelse de är intresserade utav. Vi har nu smugit igång sidan och redan sålt en hel del paket, kul att kunna starta ett sådant projekt i en sådan här tid och få bokningar relativt snabbt vilket pekar på att detta är ett projekt som ligger rätt i tiden.

Nu är det sista fredagen innan v.27, egentligen skulle vi vara på helspänn, fixat det sista inför Almedalsveckan som skulle startat på söndag. Istället ser vi vår verklighet helt annorlunda ut som för många av er andra därute och då gäller det att använda den tiden till något bra. Vi hoppas nu kunna varva ner några veckor för att ta nya tag i augusti med några arrangemang i höst, gissningsvis ytterligare något nytt projekt,  men också höja blicken mot 2021.

Till sist vill jag passa på tacka vår makalösa personal, även om de har varit på väg att avsluta sin tjänst hos oss så har de kämpat hårdare än någonsin i en rörig tid, Sandra som jobbar på som en maskin på kontoret, Jossan som är galet kreativ och skapat filmer, roddat fotograferingar och kommit med nya inspel på vår verksamhet. Bäckman som skapat den fantastiska hemsidan för Life Outdoor och som ibland svär åt ens sena ändringar och funderingar men som löser allt på magiskt sätt. Bylund som ordnar med bokningssystem och håller fortsatt bra dialog med våra kunder i en märklig tid, Kästner som arbetade extra efter avslutad anställning för att hjälpa oss ro iland en stor affär inför 2021,  Adam som hjälpte oss att flytta kontoret trots avslutad anställning, Wickman som tillsammans med Jossan blir en farligt kreativ kombination och han håller också ihop gruppen på ett fantastiskt sätt,  Mårten som tar ett stort ansvar för laget genom att hålla ordning och samtidigt ”vikariera” på syrrans redovisningsbyrå 4 dagar i veckan som i sin tur ger oss andra möjligheter att utveckla Hansa Event, Life Outdoor, Hansa Fastighet och andra projekt.

Absolut till sist: Kika in på www.lifeoutdoor.se! Har ni tankar, synpunker eller vill boka? Kontakta oss!

Ha en skön sommar!

Mattias Thunholm, VD Hansa Event